måndag 16 januari 2012

Julklappsleksak

Jag fick en Kindle läsplatta i julklapp. Det var en rolig överraskning. Jag gillar ju att läsa men om jag ska vara helt ärligt har jag nog i tysthet tänkt att läsplattor är lite onödiga. Inget kan mäta sig med en vanlig hederlig bok liksom. Men jag har ändrat mig. Jag älskar min Kindle. Den är liten som en pocketbok men tunnare och det gör den hur enkel som helst att ta med i väskan, vilket är en stor förrdel eftersom jag ofta läser på vägen till jobbet. Jag har under hösten försökt låna mer böcker på biblioteket i stället för att köpa dem men jag har kommit på mig själv med att inte låna vissa böcker för att jag inser att jag inte kommer vilja släpa på dem fram och tillbaka på tunnelbanan för att de är så skrymmande. Men nu kan böcker vara hur långa som helst utan att de tar mer plats.

Det finns flera olika versioner av Kindle. Min har Wi-Fi men inte touchscreen. Lite pekskämsskadad inser jag att jag är av min telefon för det tog en liten stund att vänja sig vid att hantera läsplattan via knapparna men det är ju bara en vanesak.

Eftersom Kindle är Amazons läsplatta så är det allra enklaste sättet att skaffa böcker förstås att köpa dem från  Amazon.com. E-böckerna varierar i pris men jag köpte Elizabeth Georges senaste, helt nyutkomna, bok Believing the Lie för strax under 18 dollar och det kändes inte ohemult dyrt. Är man intresserad av klassiker så finns många att ladda ner gratis. Det finns även andra gratisböcker och jag gissar att det både finns skräp och guldkorn bland dem. Wi-Fi funktionen är väldigt praktisk när man handlar från Amazon. Vare sig man köper en bok via datorn eller via läsplattan så dyker boken upp på ens Kindle på ingen tid alls.

Vill man köpa böcker från från  adlibris.com eller någon annan e-bokhandel som Dito.se så måste man konvertera böckerna till Kindles filformat MOBI eftersom läsplattetillverkarna inte har kunnat enas om ett gemensamt format (eller om jag har förstått det hela rätt så är det väl kanske mest Amazon som inte vill enas). Som tur är så finns det ett program som heter Calibre som kan hjälpa till med det. Då får man ladda ner boken till en dator, konvertera den och flytta över den till sin Kindle.

Det finns även e-böcker att låna på biblioteket men vill man som Kindleägare läsa biblioteksböcker tvingas man tassa runt i laglydighetens utmarker på grund av oenigheten om filformat. Låneböckerna är ofta i formatet EPUB och det i sig går att konvertera till Kindles MOBI-format men för att kunna göra det så måste man ta bort kopieringsskyddet som gör att man bara kan läsa den lånade boken under en viss tid. Det finns tillägg till Calibre-programmet som ordnar det men sedan är det ju upp till var och ens eget samvete om man vill använda det. Men lånar man, läser och sedan inte sparar boken för alltid eller sprider den vidare så tycker åtminstone jag att man kan känna att man har rent samvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar