måndag 2 januari 2012

Nytt år

Första dagen på det nya året är en trött dag. Det blev så sent så det nästan var tidigt på nyårsafton. Men tidigare ikväll så somnade jag när jag nattade Lilly så nu är det svårt att gå och lägga sig ändå.

Snabbsummeringen av 2011 blir så här:

  • Lilly har fyllt 3 år och liksom med de andra barnen så känns det som att det är en övergång från att ha ett småbarn som måste passas varenda liten sekund till att få en liten människa som kan prata, leka och som inte i varje stund riskerar att göra något livsfarligt.
  • Linnéa har blivit tonåring och jag upphör inte att förvånas över hur fort tiden går. Det var ju inte länge sedan hon var min lilla bebis och nu är hon snart lika lång som jag (jag misstänker att ett av hennes stora mål i livet är att växa om mig) och behöver en helt ny sort frihet. Det är både roligt och lite oroligt som förälder.
  • Flora står precis mellan barndomen och tonåren men vill mest fortfarande vara barn. Lilly älskar henne för att hon hittar på de bästa lekarna Även hon växer så det knakar och hon är både den mest orädda av barnen (åker högsta fritt fall på Liseberg och älskar det) och den mest oroliga (mamma, hur är det, kommer jorden att gå under nästa år?).
  • Jag har bytt jobb. Det var välbehövligt. 
  • Jag har inte bytt kund som jag jobbar hos. Jag vet inte om det är bra eller mindre bra. Ibland gör mitt projekt mig gråhårig för det är så oordnat och ostrukturerat men ibland glimtar det till och då blir jag glad .
  • Jag har varit ganska okej på att träna sedan i somras. Jag ska inte säga att jag har varit bra för det har varit lite för ojämt och mycket förkylt och tjafs under hösten men ändå okej.
  • Relationsmässigt så har det varit det bästa året på länge. Tack och lov höll jag på att skriva för jag tror att om det hade gått utför så hade vi nog stått på skilsmässans brant i stället. Vi har några slitiga år bakom oss och det tar längre tid att läka än att såra. Och så är vi ju båda som vi är: inte helt lätta var och en på sitt sätt. Jag tror jag skrev inför 2011 att lugn och ro var det vi mest behövde och det tycker jag vi har fått till stor del och det känns bra.
Och tankarna och önskningarna inför 2012:
  • Jag vill träna ordentligt så jag kan springa Stockholm marathon den 2 juni och gå i mål och känna att jag verkligen gjort mitt allra bästa. Jag vill springa in på Stockholms stadion och känna att jag har gett allt och sen falla ihop i en liten utmattad och lycklig hög.
  • Jag vill ha det roligt på jobbet. Vardagsroligt. Det har varit för lite sånt under 2011. Jag vill känna att jag åstadkommer något och att det faktiskt har betydelse.
  • Överhuvudtaget ska min strävan under året vara mer enkelhet och lätthet. Livet ska fasiken inte vara slit och släp som vardagskänsla, det ska vara luftigt och lätt och energifyllt.
Vi får se hur det blir. Men det känns hoppfullt. Egentligen är ju ett nytt år bara ett datum men ändå. Ett nytt år betyder att våren är lite närmare och bara det är ger ju hopp om livet.

Gott nytt 2012 till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar