torsdag 21 juli 2011

The Help av Kathryn Stockett

The help handlar om livet i en stad i Mississippi i början av 60-talet. Svarta hemhjälpar uppfostrar vita familjers barn, lagar mat och sköter hemmet men ses inte som fullvärdiga medborgare. Berättarrösterna i boken är Aibeleen som hushållar hos familjen Leefolt och tar hand om deras lilla dotter, Minny vars frispråkighet gör att hon lätt hamnar i onåd hos sina arbetsgivare, trots sin fantastiska matlagning och Miss Skeeter, en vit ung dam som just återvänt hem från college. De tre huvudpersonerna startar ett projekt som kommer att ge röst åt alla svarta hemhjälpar i staden och som i förlängningen förändrar livet för fler än dem själva.


Det är obehagligt att tänka sig att svarta så sent som på 1960-talet fortfarande inte sågs som fullvärdiga medborgare med samma rättigheter som vita. Jag tycker Kathryn Stocket förmedlar bilden av hur livet kunde se ut för både svarta och vita på den tiden på ett bra sätt. Det är inte bara hudfärg som begränsar livet utan även kön och sociala konventioner. De vita kvinnorna i boken har visserligen makt över sina hushållerskor men många av dem är samtidigt hjälplösa eller begränsade i sina egna liv.


Boken hade legat ett tag på mitt sängbord innan jag tog mig an den men när jag väl börjat så sträckläste jag den. Så läs, både för samhällsskildringen och för en riktigt bra historia.


1 kommentar:

  1. Åh, jag läser den här nu! Jag tycker jättemycket om den även om jag hellre läst den på engelska också.

    Är lite nyfiken på Barbara Hendricks biografi som kommer snart. Hon var med i DN:s sommar-reportage om hur det var att växa upp på 60-talet. Hon kommer från Arkansas, där jag bodde ett år.

    Kram Sanna

    SvaraRadera