fredag 30 december 2011

Jag är Zlatan

Eller det är klart att jag inte är Zlatan, men jag har i alla fall läst hans hajpade självbiografi Jag är Zlatan:Zlatans egen berättelse. Jag har ju egentligen ingen aning om hur Zlatan pratar mer än det lilla jag har hört honom på en och annan presskonferens genom åren men för min del så känns det som att David Lagercrantz har fått till tonfallet. Det känns som att det är Zlatan som berättar. Det är rakt, rätt kaxigt (särskilt när det gäller fotbollsdelarna) men samtidigt väjer inte boken för det svåra och jobbiga, som att känna att man inte passar in och att ha en uppväxt som innefattar kylskåp som ekar tomma, en mamma som sliter för familjens försörjning men som också slår barnen med köksslevarna och en pappa som dricker för mycket. Jag blir upprörd när jag läser om föräldrarna som gjorde en namninsamling under tiden som Zlatan spelade i Malmös ungdomslag för att få bort honom ur laget för att han inte passade in. Det är spännande att läsa om karriären i Europas olika topplag och allt spel som finns runt fotbollen och när jag har läst färdigt så unnar jag verkligen Zlatan alla hans framgångar.

Jag läste idag att boken antagligen kommer att bli en film och det är klart att den måste bli det. Zlatans liv har ju potential att bli en film med i stort sett alla hollywoodingredienser: en kämpig barndom, en stor talang, stora framgångar och stora motgångar, svek, intriger, bråk och kärlek. Och förhoppningsvis ett lyckligt slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar