söndag 24 juni 2012

När man inte pratar samma språk

Drygt en vecka kvar till semester och det känns som att jag verkligen behöver vara ledig nu. Jag känner mig mentalt slutkörd, dels av alla turer i projektet jag jobbar i och dels för att vi har fått in två nya personer i projektet och den ene av dem, vi kan kalla honom Kalle,  har ett arbetssätt som jag inte blir klok på.  Det är som att han  tycker att allt är flytande hela tiden och hela tiden är öppet för att ändras. För mig som gärna vill ha lite ordning och planera mina arbetsdagar(och dessutom redan innan har ganska många möten inokade) blir det väldigt jobbigt när möten flyttas hit och dit och allt liksom ska vara så himla spontant och flexibelt på ett sätt som jag mer uppfattar som rörigt.

Jag inser ju att det handlar om en människa som fungerar på ett helt annat sätt än jag men jag blir helt galen på att aldrig veta vad som gäller. Dessutom frågar Kalle ofta vad som funkar bäst för mig eller för det team jag ingår i men även om vi säger vad vi tycker och vill så frågar Kalle ofta igen och igen. Till slut undrar jag om han egentligen vill att jag/vi ska svara något annat än jag/vi gör och varför han inte bara kan säga rakt ut hur han vill ha det. Men nej, det är inte vad han vill säger Kalle. 

Så här kan en konversation se ut:
Kalle (K): Vi borde flytta på planeringen efter sommaren. Vilken dag passar dig? För du är ju den som kommer tillbaka sist från semestern.
Jag (A): Jag tycker det vore bra att planera så fort som möjligt. Den 16:e funkar fint för mig. 
K: Ok. Då kör vi då. 
(Lite senare)
K: Vilken dag ska vi planera efter sommaren?
A: Sa vi inte den 16:e?
K: Jo, men det fungerar den 17:e också. Eller veckan efter om det passar dej bättre.
A: Men jag sa ju att det går bra den 16:e.
K: Jo, men om du behöver mer tid för att få koll på vad som hunnits med under sommaren.
A: Jag tror inte det är några problem. Vi vet ungefär vad som ska göras. Och jag ser ju vad som är gjort under sommaren direkt när jag kommer tillbaka.
K: Men vi kan byta datum om du vill.
A: Vill DU hellre att vi ska ha planeringen nåt annat datum än den 16:e?
K: Nej, men jag tänkte att det kanske passar bättre för dig...
A: MEN JAG HAR JU SAGT HELA TIDEN ATT DET GÅR BRA DEN 16:E!
K: Ok, ska vi planera den 16:e då?
A: ...
Jag behöver en paus från det här.

2 kommentarer:

  1. Låter som ni båda behöver semester omedelbart bums! :)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha. Vilken tröttsam kille. Tror inte ett ögonblick på att det är för andras skull han håller på sådär. Han var nog inte nöjd med datumet men saknar ryggrad för att säga det rent ut. Jag hade också blivit galen på det.

    SvaraRadera