söndag 30 oktober 2011

Vad är det som är så upprörande egentligen?

Till alla er som tycker att Halloween är en amerikansk styggelse och som ondgör sig över att barn klär ut sig och kör bus eller godis och gnäller på att svenskar firar på fel dag vill jag bara säga mina enkla åsiker:
1. Sedan när blev det otillåtet att fira "nya" högtider i det här landet?
2. Vad jag vet finns det inget förbud mot anpassa högtider nationellt om det så inbegriper att byta dag för firandet.
3. Vad mig anbelangar så tycker jag att alla tillfällen att liva upp höstmörkret  är av godo.

Och ni som förfasas över Halloween, borde ni inte inte gnälla lite över de kristna högtiderna vi firar också? Hela kristendomen är ju importerad och mer eller mindre påtvingad folk med tvång dessutom.

4 kommentarer:

  1. Halloween är ju den högtid som faktiskt är lite rolig och tillåter folk att spexa. Hur många högtider gör det? Det är okej att tigga godis under påsk men inte under halloween, hur fan tänker folk där undrar jag? Halloween har dessutom en religiös bakgrund den med tyvärr. iaf är det vad jag har hört. Något om några präster som knackade dörr och ville ha gåvor och fick de inte det så dödade de små barn, eller något i stil med det.

    SvaraRadera
  2. Det är ju Amerikansk Kulturimperealism!
    Vi är uppväxta med att allt från Amerika är dåligt. Att fira Halloween är ju nästan som att stå på fel sida i VietnamKriget, herregud!

    Är du tokig? Varför hatar du negrer?
    Typ.

    Vi hade spöken och drakar hemma i lördags.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar halloween, och när jag sa till på facebook om när det infaller så var det för att hur många som helst av mina vänner påstod att det var halloween på lördagen eller nästa vecka eller att de inte visste alls. När man FIRAR halloween är väl upp till var och en - man får fira jul när man vill också. Men man kan ju försöka hålla reda på när det egentligen infaller ändå. Så himla svårt är det inte att komma ihåg siste oktober.

    Halloween är så klart samma som allhelgona (så ja, kristen högtid), men här i Sverige flyttades allhelgonafirandet till en fredag-lördag-söndag för arbetsgivarnas skull. Precis som att midsommar flyttades till fredag-lördag så att folk inte skulle behöva vara lediga från jobbet hur som helst. Att det firas på ett sätt som påminner om våra påskkärringar är väl inget konstigt. Som Astrantia säger - det är mörkt och tradigt på hösten, allt som lyser upp är trevligt och bör bejakas. Man behöver faktiskt inte alls köpa en massa dyra saker för att halloweenfira - det går så bra att klä ut sig med påskkärringutstyrseln som man såklart redan har... ;)

    SvaraRadera
  4. @citronanka: Det var inte ditt fb-inlägg som fick mig att reagera :). Det var flera personers utläggning under fikastunden på jobbet i fredags där de ondgjorde sig över Halloween i allmänhet och där somliga stolt deklarerade att kom det några bus eller godissällskap till dem (på rätt eller fel dag) så skulle de minsann få veta hut. Typ.
    (Och jag vill påpeka att medelåldern på de som gnällde var någonstans strax över 30, så det handlar om folk som själva har barn.)

    SvaraRadera