fredag 23 december 2011

Julen är för alla

Jag är hjärtligt trött på allt tjat om att julen är barnens högtid. Julen är inte en specialdesignad högtid  för barn, där allt från julgran till presenter är till för barnens förnöjelse. Det är inte heller en högtid som automatiskt saknar mening om det inte finns barn med i firandet.

Jag gillar verkligen  julen och jag gör det i egenskap av den vuxna person jag är. Jag älskar att få lysa upp vintermörkret med ljus och julpynt. Jag gillar att få vara ledig efter en lång höst. Jag tycker om att baka och göra godis. Och ja, jag gillar att både ge och få julklappar.

Jag tycker det är helt fel att lägga hela bördan på om en högtid känns lyckad eller ej på barnen. Varför ska de behöva känna pressen att tindra tillräckligt mycket för att göra de vuxna (som har ansträngt sig till det yttersta och pyntat, fixat och kanske samlat hela släkten för deras skull) glada just den 24 december? Och alla de som inte har barn? Om julen inte är komplett utan barn, ska de behöva känna att deras jul inte är lika mycket värd som bernfamiljernas? Det är den visst.

Alla får fira, hur mycket eller lite de vill, med eller utan barn. Ja, jag skulle till och med vilja gå så långt som till att säga att inte ens själva julafton är ett magiskt datum. Det funkar att fira före eller efter den 24:e också om det passar bättre utan att det är mindre värt. Inte ens Jesus, vars födelsedag julen högtidhåller, föddes ju den 24 december.

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig. Julen är en högtid som är till för alla. Att fira. Även om jag själv personligen känner att tycker det är roligare igen nu sedan jag fått barn. Alltså med julpyssel och fix och så. Men det är ju jag det.
    Hoppas ni får en riktigt fin jul!

    SvaraRadera