onsdag 29 februari 2012

Bokrea

Bokrean är kanske inte samma grej som den var förr om åren men jag kan ändå inte låta bli att kolla om det finns något roligt. Detta är vad jag kom hem med förra veckan:


Jugend och Art Deco är stilar som jag tycker mycket om. Det här är två väldigt fina böcker som är kul att titta i och kanske få inspiration till att måla något eget.


Haruki Muarkami är en av mina favoritförfattare och att han dessutom är långdistanslöpare gör ju inte att saken sämre. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är ingen bok med råd och tips om hur man blir en bättre löpare. I stället är det Murakamis personliga reflektioner kring träningspass och marathonlopp och sitt författarskap. Det här är nog den bok om löpning som jag har läst som fångar känslan i själva springandet bäst, det där som gör att man faktiskt tar på sig träningskläderna och går utanför dörren fast det känns motigt.


Flora vill ha spännande och roliga böcker så till henne köpte jag Bert och data-dejten och en bok som heter Namnet på boken är hemligt och där baksidestexten är en enda lång varning om att inte läsa boken.


Jag blev glad när jag såg att Malla handlar fanns på bokrean. Den lilla rosa grisen Malla är så söt och historien om när Malla ska handla åt mormor är så fin. Först blir det helt fel, sen blir det fel igen men ändå rätt. Lilly vill gärna höra samma historia femtioelva kvällar i rad så då är det ju bra om det är en saga man själv tycker om också. Sen blev det Massor av dinosaurier också för dinosaurier är ju både intressanta och spännande och Lilly gillar allt som är lite läskigt.

Till Linnéa köpte jag Hungerspelstriogin som finns på rean i en samlingsvolym (det blev inget kort på den eftersom Linnéa inte var hemma när jag fotade och hon hade tagit med boken). Hon har  läst böckerna förut men då lånat dem på biblioteket och hon ville gärna ha dem för att läsa igen. Böckerna är lite som Battle Royal möter 1984 och handlar om en framtida värld som är indelar i tolv olika distrikt där invånarna lever kuvade under en diktatur. Varje år anordnas Hungerspelen som är ett gladiatorspel på liv och död dit varje distrikt måste sända två tävlande ungdomar. I slutänden kommer det bara finnas en överlevande som står som vinnare och allt sänds live i tv.


2 kommentarer:

  1. Kul!
    Massa dinosaurier hade E också gillat. Vi har "Köttgänget" samt "Dino 1.2.3" båda av Sarah Sheppard. E älskar dem!
    Kul med Hungerspelstrilogin också. Den ÄLSKADE jag när jag läste den och ser väldigt mycket fram emot filmen som ska komma i år! :-)

    SvaraRadera
  2. "köttgänget" är med i "Massor av dinosaurier" också. I somras vann förresten Flora och jag en tipspromenad om dinosurier som anordnades av Naturhistoriska museet. Priset var biljetter till Cosmonova. Vi såg dock inte nån film om dinosurier utan en om livet i havet.

    Jag tror hungerspelsfilmen kommer vara bra om man ska döma av trailern. Linnéa är orolig för att det ska bli 15-årsgräns så hon inte kan gå och se den. Annars kan vi förhoppningsvis se den tillsammans.

    SvaraRadera