måndag 26 mars 2012

The Hunger Games

I helgen var jag på bio tillsammans med Linnéa och Viola och såg The Hunger Games. Linnéa är ett äkta fan av böckerna och såg filmen med en kompis redan på smygpremiären i torsdags men hon tyckte den var så bra att hon inte var nödbedd när Viola ville se filmen på lördagen. Sen frågade Linnéa om jag ville följa med och det ville jag förstås.

Jag tycker nästan alltid det är lite nervöst att se en film som baseras på en bok som jag tycker om. Kommer karaktärerna och miljöerna se ut som jag har tänkt mig dem? Vad har förändrats i filmen jämfört med boken? När det gäller just The Hunger Games fanns också frågan: hur kommer allt våld att skildras? Det är ju inte direkt en gullig historia som ska berättas.

The Hunger Games utspelar sig i det framtida landet Panem som ligger i det som en gång var USA. Landet är uppdelat i tolv fattiga och förtryckta distrikt som slavar för att förse huvudstaden och landets elit med lyx och överflöd. I huvudstaden finns även presidenten som styr Panem med järnhand. För att hålla folket i schack och påminna dem om deras maktlöshet så anordnas varje år det som kallas Hungerspelen. En flicka och en pojke mellan tolv och arton år från varje distrikt lottas varje år att delta i ett gladiatorspel på liv och död där det bara finns en segrare. Spelen utspelar sig på en jättelik utomhusarena som ändras varje år. Allting direktsänds i tv och hela Panems folk är tvingade att se på.

Huvudpersonen i The Hunger Games är Katniss som bor i distrikt nummer 12, det fattigaste och mest avlägsna distriktet i Panem. Katniss anmäller sig som frivillig att delta Hungerspelen när lotten faller på hennes älskade lillasyster. Den andre deltagaren från distrikt 12 blir Peeta som är son till bagaren i staden. Tillsammans blir de förda till huvudstaden för att tränas och visas upp inför spelen. För huvudstadens befolkning är Hungerspelen inte en kamp på liv och död utan ren underhållning och de deltagare som lyckas få publikens gunst kan få sponsorer som hjälper dem under själva spelen.

Hur är då filmen i jämförelse med boken? Jag tycker man har lyckats få med det mesta, även om det blir lite mer ytligt. Boken har Katniss som berättarröst och det gör ju att det där går att följa hennes tankar och känslor kring spelen och de övriga deltagarna på ett sätt som inte är möjligt i filmen. Något jag tycker blir nästan ännu starkare i filmen än i boken är däremot det obehagliga i Hungerspelen som underhållning när man får se hur spelledaren sitter med sina assistenter i ett kontrollrum med kameror på alla deltagare och spelplanen som en digital karta där det går att skicka olika hemskheter på deltagarna med en knapptryckning.

Jag tycker absolut att The Hunger Games är en film värd att se. Jag rekommendar att läsa böckerna också för då förstår man filmen ännu bättre och så slipper man ju vänta på nästa film för att få veta fortsättningen.

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade filmen också! Jag älskade böckerna och hoppas se filmen snart.
    :-)

    SvaraRadera