onsdag 28 mars 2012

Till offer åt Molok av Åsa Larsson

Det fanns en tid när jag läste hur mycket deckare som helst men nuförtiden är det sällan något som lockar. Det är som att jag är mätt på hela genren. Men det finns några deckarförfattare som jag fortfarande läser så fort de kommer med en ny bok och Åsa Larsson är en av dem.

Till offer åt Molok är den femte boken med kammaråklagare rebecka Martinsson som huvudperson. I boken hittas en kvinna mördad med hötjuga. Hennes sjuåriga barnbarn har troligen sett något i samband med mordet men kan eller vill inte berätta något. Rebecka Martinsson blir utmanövrerad från fallet av en karriärshungrig kollega men gräver vidare på egen hand och inser att misstänkt många i den mördade kvinnans familj har dött under oklara omständigheter. Parallellt med historien i nutid berättas om en kärlekshistoria i början av nittonhundratalet som ger återverkningar i framtiden.

Jag tycker att de bästa deckarna är de där man inte bara vill veta vem som är mördaren. Jag vill gärna att författaren verkligen berättar en historia och inte bara beskriver händelser rätt upp och ner i ett långdraget referat från mord till infångande av mördare och där  tycker jag Åsa Larsson lyckas. Jag bryr mig om hur det går för Rebecka Martinsson och de som finns runt omkring henne och det är dem jag saknar  när boken är slut.

1 kommentar:

  1. Jag gillar också Åsa Larsson mycket! Visste inte att hon kommit ut med en ny bok. Kul! Tack för tipset!!

    SvaraRadera