söndag 6 november 2011

De senaste dagarna - snabbreprisen

Torsdag:

  • Stuvar in hela familjen och packning som om vi skulle flytta för alltid i bilen.
  • Åker till mina föräldrar en timme söderut och åt lunch och tittar på framskridandet av deras husbygge. (Det blir jättefint och jag förtränger helt de lårbens-/hjärtinfarktsrisker det eventuellt innebär att två 70-plussare i stort sett bygger hela innanmätet på sitt nya hus själva. Jag föredrar att se det som att det säkert är bra att hålla sig aktiv på äldre dagar. Jag menar, att tex bära in ett par hundra kilo kakel måste ju betraktas som styrketräning om något. Och det är ju i högsta grad frivilligt, allt byggandet).
  • Åker från mina föräldrar på kringelikrokvägar för att efter en smärre evighet till slut komma ut på motorvägen i Nyköping.
  • Fortsätter till Helsingborg och äter en sunkig middag på vägen.
Fredag:
  • Vaknar i min mans fasters och farbrors lägenhet som vi fått låna (fastern och farbrodern tillbringade helgen på sitt sommarställe). Lägenheten är typ motsatsen till vårt hus, dvs. välstädad med väl utvalda saker arrangerade på ett smakfullt sätt och inte ett dammkorn så långt ögat når. 
  • Stuvar in hela familjen och tar färjan över till Helsingör (här kan man säga en hel del om användarfientligheten hos Scandlines online-bokningssystem men jag måste snart gå och lägga mig och har inte tid till en sådan utläggning) och åker vidare till Louisiana.
  • Är uppspelt som ett barn på julafton av att få se Klee och Kobra-utställningen, få måla och göra lersaker med barnen i verksataden och gå runt i parken och se på skulpturerna. God mat var det i restaurangen också.
  • Tar färjan tillbaka till Helsingborg.
  • Åker till min mans farfar och gratulerar honom på hans 91-årsdag med whisky och choklad och äter  enorma mängder smörgåstårta. Vi stannar tills Lilly är akut övertrött efter dagen och inte går att ha i möblerade rum längre.
Lördag:
  • Packar ihop det mesta.
  • Min man och barnen åker med farfar för att lägga blommor på farfars framlidna frus grav. Jag är hemma i den lånade lägenheten för att kunna ha lunch redo när de kommer tillbaka för att varken barn eller åldring ska riskera att svimma av av hunger innan maten är klar.
  • Min man skjutsar hem en trött farfar.
  • Gör vårt bästa för att återställa lägenheten till sitt ursprungliga, skinande skick. Tror vi lyckas någorlunda.
  • Stuvar in familj och packning i bilen.
  • Åker till min mans fasters och farbrors sommarställe mitt ute i skogen strax utanför Örkeljunga. Beundrar skogsutsikten och fikar i uterummet.
  • Stuvar in familjen i bilen igen och beger oss av hemåt.
  • Vägrar äta sunkmat till middag och stannar på Gyllene Uttern utanför Gränna och äter god mat i stället.
  • Kommer hem 22.30
  • Somnar kl 23 i Lillys säng när jag nattar henne.
  • Vaknar 02.15 och är helt groggy men vaken.
  • Dricker ett glas vin och spelar lite Wordfeud.
  • Somnar igen 03.20.
Söndag:
  • Vaknar i min egen säng.
  • Börjar rensa ut i rummet som gud glömde på undervåningen.
  • Räfsar otroliga mängder löv i trädgården men inser att det är lite av en sisyfos-uppgift. Hur mycket jag än räfsar så finns det ändå mer löv kvar. Men det är trevligt att vara ute. Konstaterar att naturen fått spatt av det för årstiden varma vädret för på en smultronplanta på balkonen håller smultron på att mogna.
  • Rensar ännu mer i rummet som gud glömde.
  • Cyklar och handlar mat i mörkret som lagt sig kompakt vid 17-tiden.
  • Håller på att somna hos Lilly ikväll också men lyckas ta mig därifrån innan jag tuppat av fullständigt.
  • Kommer på att jag ska blogga alldeles för sent.
  • Ska gå och lägga mig nu på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar