måndag 14 november 2011

Rawfood-kex

Jag köpte Renée Voltaires rawfood-kex och de är himla goda men de är ju inte billiga direkt, så i helgen har jag prövat att baka egna. Det är inte svårt men det tar lite tid eftersom kexen ska torka på låg värme i ugnen.

Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1,5 tsk Renée Voltaire lantbuljong
Knappt 3 dl vatten

Man kan ta vilka frön man vill (och i något recept såg jag finriven soltorkad tomat) men linfröna måste vara med eftersom de bildar ett geléigt ämne när de läggs i blöt som håller ihop kexen.

Blanda alla ingredienser i en bunke och låt stå minst en timme. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut frö-smeten. Jag bredde ut den ganska tunt för jag tänkte att annars tar det väl evigheter innan kexen torkar men jag tror att det funkar att göra tjockare kex också om man föredrar det.

Sätt in plåten i ugnen på 50-60 grader tills kexen är helt torra. Det tog ungefär 8 timmar för min del. Om man har varmluftsugn kan man köra flera plåtar samtidigt. Har man inte varmluftsugn ska ugnluckan stå lite på glänt under torkningen för att släppa ut fukt.

Resultatet ser ut så här:

Om man inte är fettfobiker (och det är inte jag) så är det gott med smör på dem.

2 kommentarer:

  1. Å de låter goda! :-)
    Men får man fråga vad Renée Voltaires lantbuljong är??? Vad innehåller den? Kan man ta vanlig buljong om man inte har just den buljongen??

    SvaraRadera
  2. Jag tror Renée Voltairebuljongen mest innehåller kryddor för även veganer kan äta den står det på burken. Jag tror att det kan funka med all buljong i pulverform för att sätta smak på kexen (tärning kan kanske bli lite knepigt att lösa upp eftersom vattnet man använder inte är varmt). Eller så kan man använda örtsalt. Det tror jag skulle bli gott.

    SvaraRadera