tisdag 9 augusti 2011

Bokklubbsbok: Radhusdisco av Morgan Larsson


Jag är med i en bokklubb. Eller egentligen är det mer en uteätarklubb som är maskerad (möjligen nödtorftigt) till en bokklubb. Men vi läser böcker. Eller okej, om man ska vara petnoga så väljer vi en bok som vi ska ha läst till varje gång vi träffats och oftast har majoriteten av de närvarande faktiskt läst boken. Och de som inte har det har i alla fall vett att skämmas lite.

Till nästa gång vi ses ska vi ha läst Radhusdisco av Morgan Larsson. Och det har jag gjort. Läst alltså. Boken handlar om Morris och hans uppväxt i 80-talets Trollhättan. Om man själv växte upp under ungefär samma tid som Morris så är boken en tidmaskin till barndomens mode och kultur. Under tiden jag läser minns jag hur gärna jag själv ville ha pösjeans med ett smalt neonskärp i midjan (tyvärr hade jag en två år äldre, pinnsmal och minst en decimeter längre kusin som jag fick ärva kläder av, så de där jeansen dröjde) och ett Donkey Kong spel (helt ouppnåeligt, vilket kanske förklarar varför Flora till slut fick sitt efterlängtade Nintendo DS).

Även utan igenkänningsfaktorn när det gäller 80-talet så är boken värd att läsa. Barndomens bekymmer, glädjeämnen och vedermödor som skildras är inte begränsade till en viss tidsålder utan där kan nog de flesta känna igen sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar