söndag 28 augusti 2011

Lätt är rätt?

På Lillys dagis så har de en kostpolicy som bl a innebär att mejerivaror som serveras är lättmjölk, lättfil och lättyoghurt och ost är av den nyckelhålsmärkta 17% varianten. Nu vet jag inte om det kommer bli ramaskri bland hälsomedvetna läsare men jag ställer mig lite frågande. Jag har varit med på dagis flera dagar förra veckan under invänjningen och allvarligt: vi pratar om barn som rör på sig hela dagen. De är ute flera timmar och springer, hoppar, klättrar, cyklar och gräver. De om några borde väl klara av att äta (och dricka) icke-lättprodukter och dessutom är det ju inga jättemängder vi pratar om. Jag är emot det här hysteriska fettjagandet i sånt som faktiskt är vanlig mat.

6 kommentarer:

  1. Jag har för mig att rekommendationen är att barn inte ska ha lättprodukter? I alla fall inte lättmjölk?

    Gräddnosan

    SvaraRadera
  2. Inte ett dugg ok om du frågar mig.

    SvaraRadera
  3. Lightprodukter är jag HELT emot! Det skulle inte falla mig in att servera mina barn sådant där man tagit bort naturliga ämnen och ersatt med tillsatser för att behålla smak och konsistens.

    Och inte äter jag det heller. Och jag har inte precis problem med vikten...

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  4. Håller med till fullo. Själv chockades jag av dagens upptäckt under inskolningen: de dricker VATTEN till maten. Jag funderar allvarligt på att fråga om inte jag kan få skänka några liter mjölk i veckan till Sockertoppens avdelning. RÖD sådan!!!

    SvaraRadera
  5. det är FEL. Det finns forskning som visar att barn som äter lättmejeriprodukter i större utsträckning blir feta än barn som äter fullvärdeprodukter. Vid fullvärdeprodukter slipper man dessutom en mängd tillsatser - jmr två liknande saker och bli skrämd (t ex grädde, smörgåsmargarin)
    Jag skulle börja strida för fullvärde om det var på mitt dagis (jjag gör det redan för att det ska vara bregott bl a)

    SvaraRadera
  6. Det som är mest knäppt tycker jag är att förskolan lutar sig på riktlinjer hos Livsmedelsverket när de väljer lättprodukter (Bregott har de dock på Lillys dagis).

    SvaraRadera