måndag 1 augusti 2011

Bridesmaids

Jag går på bio väldigt sällan nuförtiden. Och om jag gör det så är sannolikheten stor att det är en barnfilm jag ser (så det är tur att jag faktiskt gillar tecknat). Men det senaste året anar man att en ny era randas. Igår var jag med Linnéa (som är tretton) och såg Bridesmaids.

Det är på ett sätt ett sorgligt tecken att filmen har fått så mycket uppmärksamhet för att det är en film med enbart kvinnliga huvudpersoner och där handligen fokuserar på relationen mellan dem och inte i förhållande till en eller flera män. Men om man ser det från den ljusa sidan så är ju alla filmer som kan öka på listan över filmer som klarar bechdel-testet en positiv utveckling.

Ibland kan det vara dumt att späda på förväntningarna på en film. Det är liksom upplagt för att skapa besvikelse hos dem som går och ser dem för att verkligheten (eller fiktionen är det väl i och för sig fråga om) på vita duken inte når upp till de egna fantastierna om hur kul det borde vara. Inte desto mindre måste jag säga att jag tyckte att det var en hysteriskt rolig film. Ibland hade jag behövt en liten skämskudde för vissa scener var roliga på ett rätt plågsamt sätt men kul var det. Och till eventuella män som inte vill se filmen för att de är för macho för "tjejfilmer", skyll er själva för det ni missar är en bra film helt enkelt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar