söndag 14 augusti 2011

Note to self inför hösten

Nej, det är inte höst än. Augusti är fortfarande en sommarmånad. Men förr eller senare så blir det ju höst med kyla och mörker och risk för allmänt depp hos en solvärmeochljus-människa som jag. Men om jag bara kommer ihåg följande så kommer jag klara mig bättre:
  • Se till att gå ut mitt på dagen varje dag. Det kanske verkar som att solen knappt stiger över horisonten. Det kanske regnar. Det kanske är frestande att stanna inne. Men det är alltid ljusare ute när man väl kommer ut än det verkar när man tittar ut genom fönstret och den där stunden utomhus (även om det bara blir en kvart) gör skillnad. Det är som att kroppen kommer på att det faktiskt är dag ändå, även om det är mitten av november.
  • Träna. Jag kan inte nog understryka för mig själv hur viktigt det är att inte försoffas under vinterhalvåret. Återigen: det kanske verkar som att solen knappt stiger över horisonten. Det kanske regnar. Det kanske är frestande att stanna inne. Det finns tusen ursäkter, den ena bättre än den andra varför i morgon (eller någon annan månad) är bättre. Lyssna inte på mina egna undanflykter. Bara ta på träningskläderna och gå ut. Jag kommer känna mig mycket piggare och gladare.
  • Gå och lägg dig i tid människa. Ja, jag vet att jag är en nattuggla. Det är så frestande att sitta uppe en stund till. Och den stunden blir gärna till efter midnatt. Men det är viktigt att sova. Sover man inte blir hela livet mer grått och jobbigt och det behövs sannerligen inte under det redan gråa och jobbiga vinterhalvåret.
Tummis med mig själv på det här nu, så kommer jag överleva galant till nästa vår.

2 kommentarer:

  1. Jag ska bokmärka den här och läsa igen och igen hela hösten.

    Detta är en punkt där jag känner att vi förstår varandra väl.

    Date på Ljuskafé i vinter?

    SvaraRadera