tisdag 8 maj 2012

Botanicula

Det är inte ofta nuförtiden som jag spelar spel som tar lite längre tid (det blir mest Rumble och dess motsvarighet för Andriod) men idag var jag tvungen att skaffa ett som jag inte kunde motstå. 

Botanicula handlar om fem små figurer som bor i ett stort träd tillsammans med en massa varelser. En dag invaderar svarta spindlar trädet och suger ut dess livskraft och härjar bland invånarna. Spindlarna äter upp trädets frön och endast ett frö undgår att bli slukat. Det räddas av de fem vännerna som ger sig av för att rädda sin värld. 


Botanicula är ett peka och klicka-spel där de fem huvudfigurerna hjälper varelser de möter och löser pussel för att komma vidare på sin väg genom spelet. Det låter kanske inte särskilt unikt men det som är speciellt med Botanicula är känslan i spelet. Amanita Design som utvecklat spelet har ett helt eget bildspråk som syntes redan i deras allra första spel Samorost (som går att spela gratis här). Det är organiskt, lite naivt men samtidigt otroligt genomarbetat, detaljerat och framför allt glädjefyllt. I Botanicula vandrar man på trädgrenar fyllda av växtlighet som myllrar av liv. Det gäller att klicka på allt som går (ibland flera gånger) för att inte missa några överraskningar. Allt som händer och som man kan göra för inte nödvändigtvis handlingen framåt men det spelar ingen roll för det här är inte ett spel att ta sig igenom så fort som möjligt utan det är bara att njuta av de fantasifulla grejerna som dyker upp.


Nu är jag kanske lite barnsligt lagd men jag älskar det här spelet. Det är lite lagom klurigt och så blir jag genuint glad av det. Har man barn så är det ett bra spel att spela tillsammans. Botanicula innehåller inga talade dialoger eller text som behöver läsas. När figurerna kommunicerar gör de det med bilder och symboler. Det gör att spelet fungerar även för barn som inte kan engelska eller som inte kan läsa. Jag spelade med Lilly, som är knappt fyra år, idag och vi vandrade runt bland trädgrenarna och hade lika roligt båda två.


Botanicula finns för PC, Mac och Linux och kostar ungefär 70 kronor i nedladdningsversionen. Det tycker jag är otroligt prisvärt för ett spel av den här sorten. På Amanita Designs hemsida kan man också kolla in deras andra spel, bland annat Samorost 1 och Questionaut, ett kunskapsspel som utvecklats åt BBC som båda går att spela gratis.

1 kommentar:

  1. Å det ser helt fantastiskt ut! Måste kolla detta eftersom E ju är kanppa 4 hon med så kanske kan vi spela det tillsammans då!!! :-)
    Skoj!
    Tack för tipset!!!

    SvaraRadera