måndag 7 maj 2012

Livet med en nästan fyraåring

Lilly sitter och äter mjölk ur sitt glas med sked och lutar huvudet bakåt och häller in mjölken från skeden.
Jag: Gör inte så.
Lilly: Varför?
Jag: För att du kommer spilla.
Lilly: Får man göra så här? (Tar skeden med mjölk och vrider runt den i munnen.)
Jag: Nej, om du ska äta mjölken med skeden så stoppa in skeden rakt och stäng munnen.
Lilly: Varför?
Jag: För du kommer spilla annars.
Lilly: Får man göra så här? (Gör ett avancerat akrobatnummer som inbegriper skeden och sin egen mun.)
Jag: Nej.
Lilly: Varför?
Jag: För jag vill inte att du spiller mjölk på bordet. (En uppmärksam person kan nu börja skönja en viss trötthet i mitt tonfall.)
Lilly: Varför?
Jag: För att det blir blött. (Nu skulle även en person som diagnosticerats som en narcissisk psykopat höra tröttheten i mitt tonfall.)
Lilly: Får man göra så här? (Ännu ett komplicerat sätt att få i sig mjölk som kanske eller kanske inbegriper sked och glas.)


Upprepa från början av konversationen i tio minuter...


2 kommentarer:

  1. HAhahaaaaaaa!!!!!
    KÄNNER IGEN MIG!!!! :-)
    Ja, alltså som den lite tröttare rösten då, inte mjölkakrobaten.
    Varför varför varför? poppis ord just nu. Och sedan att göra precis tvärtemot ändå. ;-)
    Tur de har en sådan charm mellan dessa dialoger, så man inte säljer dem på ebay.... ;-)
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen tur att de är mysiga emellan allt utforskande av gränser, annars hade man nog blivit ett nervöst vrak som förälder :)

    SvaraRadera